27 abr 2012

Una tercera part de les granjes de gallines catalanes tancaran abans de l'estiu per la llei de benestar animal


La nova llei de benestar animal esta fent anar de corcoll al sector de l'aviram, un dels més afectats per les disposicions de la directiva europea. Tant és així, que es calcula que una tercera part de les granges catalanes han tancat o tancaran abans de que acabi el termini per adaptar les instal·lacions, el pròxim 31 de juliol, el que es tradueix en un milió i mig menys de gallines a Catalunya.

Segons ha explicat a Agronotícies el responsable del sector de l'aviram d'Unió de Pagesos, Josep Segura, la situació és preocupant, ja que adaptar les granges a la nova llei té un cost per al ramader de 15 euros per gallina, el que es tradueix en 700 milions d'euros a nivell de Catalunya. Aquesta forta inversió no és assumible per tothom, per això molts ramaders, especialment els de més edat, decideixen tancar la seva granja abans de fer unes obres i millores  "tan cares que no tindrà temps d'amortitzar" explica Segura.
Un altre problema es donarà quan aquestes granges tanquin portes. Ja que, tal i com explica el responsable del sector de l'aviram d'UP, les granges no adaptades que ara estan plenes no podran posar al mercat els seus ous, que tampoc no es podran fer servir per crear ovoproductes, el que els hi suposara perdre diners.
Aquesta complicada situació esta fent baixar la producció d'ous, ja que el cens de gallines ponedores s'ha vist reduït pels tancaments de granges. Per això, l'ou de categoria L ha experimentat un fort augment de preu en els últims mesos, situant-se actualment a 1,61 euros/dotzena (segons dades de la Llotja de Bellpuig), quan fa un any es cotitzava a 0.90. Els ramaders, que, no obstant, també han vist augmentar el preu de l'alimentació animal, denuncien que per equilibrar els preus s'ha produït "l'entrada d'ous de països tercers, que no compleixen amb els requisits exigits a Europa". De fet, es calcula un augment del 40% del ous extracomunitaris, que no compleixen amb les estrictes normes de benestar animal de la UE.
La directriu de benestar animal, provinent de la Unió Europea (UE), obliga les explotacions a ampliar l'espai de les gàbies de les gallines ponedores, de manera que, si fins ara es podien col·llocar sis gallines per gàbia, ara només n'hi podrà haver quatre. Es calcula que a Espanya hi ha 40 milions d'animals i que el  50% de les granges ja estan adaptades.


La nueva ley de bienestar animal esta dando mucho trabajo al sector avícola, uno de los más afectados por las disposiciones de la directiva europea. Tanto es así, que se calcula que una tercera parte de las granjas catalanas han cerrado o cerrarán antes de que acabe el plazo para adaptar las instalaciones el próximo 31 de julio, lo que se traducirá en un millón y medio menos de gallinas en Catalunya.
Tal y como ha explicado a Agronotícies el responsable del sector avícola de Unió de Pagesos, Josep Segura, la situación es preocupante, ya que adaptar las granjas a la nueva ley tiene un coste para el ganadero de 15 euros por gallina, lo que se traduce en 700 millones de euros en el conjunto de Catalunya. Esta fuerte inversión no la puede asumir todo el mundo, por eso muchos ganaderos, especialmente los de más edad, deciden cerrar su granja antes que realizar unas obras y mejoras "tan caras que no tendrán tiempo de amortizar", explica Segura.
Otro problema se dará cuando estas granjas cierren sus puertas, ya que, tal y como explica el responsable del sector avícola de Unió de Pagesos, las granjas no adaptadas que ahora están llenas no podrán poner en el mercado sus huevos, que tampoco se podrán utilizar para crear ovoproductos, lo que les hará perder dinero.
Esta compleja situación está haciendo descender la producción de huevos, ya que el censo de gallinas ponedoras se ha visto reducido por el cierre de granjas. Por eso, el huevo de categoría L ha experimentado un fuerte aumento de precio en los últimos meses, situándose  actualmente a 1,61 euros /docena (según datos de la Lonja de Bellpuig), cuando hace un año cotizaba a 0,90. Los ganaderos, que, no obstante, también han visto subir el coste de la alimentación animal, denuncian que para equilibrar los precios se ha producido "la entrada de huevos de países terceros, que no cumplen con los requisitos exigidos en Europa". De hecho, se calcula un aumento del 40% de los huevos extracomunitarios, que no cumplen con las estrictas normas de bienestar animal de la UE.
La directriz de bienestar animal, procedente de la Unión Europea, obliga a las explotaciones a ampliar el espacio de las celdas de las gallinas ponedoras, de modo que, si hasta ahora se podían colocar seis animales por celda, ahora sólo podrá haber cuatro. Se calcula que en España hay 40 millones de animales y que el 50% de las granjas ya están adaptadas.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Opina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...