24 may 2012

Denuncien que els preus imposats per la distribució enfonsaran el sector de la llet

                                                                                                          Foto: ASAJA
El sector de la llet no passa per un bon moment a casa nostra. Els baixos preus imposats per la distribució i la importació d'excedents francesos estan posant contra les cordes als ramaders catalans i aragonesos, que, veuen amb preocupació com es van tancant explotacions i les que queden han de fer mans i mànigues per sobreviure. En aquest sentit, denuncien que la llet portada de Franca es ven entre 0,22 i 0,24 euros per tona a qualsevol punt d'Espanya, el que suposa 0,12 euros per sota del preu que hauria de ser, segons dades d'ASAJA Huesca i d'Unió de Pagesos.
Josep Massó, membre de l'executiva nacional de la llet d'Unió de Pagesos, ha explicat a Agronotícies que la situació dels ramaders és complicada, ja que els costos de producció han pujat entre un 30 i un 40% en l'últim any, mentre que el preu de la llet ha caigut al voltant d'un 20-25%. Aquesta conjunció de factors fa que moltes explotacions hagin tancat (a Catalunya s'ha passat de 3.000 granges lleteres a 600 en tan sols dos anys) i que les que queden hagin de vendre la llet a preus "tirats", ja que "estem collats per la distribució", explica Massó.
Per això, demanen al Ministeri d'Agricultura que aposti per una política forta de suport al sector de la llet, fent campanyes de promoció a nivell espanyol i, sobretot, posant fre a les pràctiques abusives de la distribució (ja que aquest sector te pràcticament en la seva totalitat capital francès i prima els interessos gals enfront dels espanyols). Així mateix, creuen que seria bo crear un etiquetatge més explícit per la llet, de manera que els consumidors puguin saber d'on prové la que estan comprant i per quins processos ha passat (ja que és una pràctica habitual portar llet concentrada de França i reconstituir-la afegint-hi aigua un cop a la planta, el que minva notablement les seves propietats). En aquest sentit, insisteixen en la importància de comprar marques reconegudes, que ofereixen un producte fresc i de qualitat, enfront de les molt econòmiques, que sovint es sotmeten a processos de conservació o tenen una data de caducitat més curta.




                                                                                                           Foto: ASAJA
El sector de la leche no pasa por un buen momento en casa nuestra. Los bajos precios impuestos por  la distribución y la importación de excedentes franceses están poniendo contra las cuerdas a los ganaderos catalanes y aragoneses, que ven con preocupación como se van cerrando explotaciones y las que quedan tienen que hacer de tripas corazón para sobrevivir. En este sentido, denuncian que la leche traída de Francia se vende entre 0,22 y 0.24 euros por tonelada llevada a cualquier punto de España, lo que supone 0,12 euros por debajo del precio que debería ser, según datos de ASAJA Huesca y de Unió de Pagesos.
Josep Massó, miembro de la ejecutiva nacional de la leche de Unió de Pagesos, ha explicado a Agronotícies que la situación de los ganaderos es complicada, ya que los costes de producción han subido entre un 30 y un 40% en el último año, mientras que el precio de la leche ha caído alrededor de un 20-25%. Esta conjunción de factores hace que muchas explotaciones hayan cerrado (en Catalunya se ha pasado de 3.000 granjas lecheras a 600 en tan solo dos años) y que las que quedan deban vender la leche a precios "tirados", ya que "estamos collados por la distribución", explica Massó.
Por este motivo, piden al Ministerio de Agricultura que apueste por una fuerte política de apoyo al sector de la leche, haciendo campañas de promoción a nivel español y, sobretodo, poniendo freno a las prácticas abusivas de la distribución (ya que este sector tiene, prácticamente en su totalidad, capital francés y prima los intereses galos por encima de los españoles). Asimismo, creen que sería bueno crear un etiquetado más explícito para la leche, de modo que los consumidores puedan saber de donde proviene la que compran y por qué procesos ha pasado (ya que es una práctica habitual traer leche concentrada de Francia y reconstituirla añadiéndole agua una vez en la planta, lo que disminuye notablemente sus propiedades). En este sentido, insisten en la importancia de comprar marcas reconocidas, que ofrecen un producto fresco y de calida, antes de las más económicas, que a menudo se someten a procesos de conservación o tienen una fecha de caducidad más corta.


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