28 may 2012

"Volem que el trepat serveixi com a punta de llança per donar a conèixer els vins de la DO Conca"

Enmig del panorama vitivinícola català, on sonen amb força noms tant potents com Priorat, Montsant, Terra Alta o Penedès, hi ha també una serie de denominacions d'origen més petites, tant pel que fa al volum de producció com a la presència mediàtica, que lluiten per donar-se a conèixer i que, cada cop més, s'estan fent un lloc tant en els gustos dels consumidors, com a les llistes que confeccionen els experts. És el cas de la Conca de Barberà. Per conèixer una mica més sobre aquesta denominació, una de les més petites de Catalunya, parlem amb el seu president, Carles Andreu, qui, en declaracions a Agronotícies, repassa l'estat actual del sector, els plans de la DO i la importància de lligar varietats amb territori, una identificació que a la Conca de Barberà té nom propi: trepat.

P.- Us considereu una de les "ventafocs" del panorama vitivinícola català?
R.- Nosaltres som molt desconeguts, no sé si la Ventafocs, però si que és cert que a Catalunya hi ha 11 denominacions d’origen i n’hi ha de molt conegudes, algunes en el passat com el Penedès, altres més conegudes en el present, com Priorat i Montsant, i algunes que tot i que portem alguns anys al ser més petites som molt més desconegudes. El  que intentem és que poc a poc el públic, tant a Catalunya com a fora vaig coneixent els vins de la denominació d’origen, però som conscients que som una DO petita i poc coneguda.


P.- Quina és la producció anual de la DO Conca de Barberà?
R.- Tenim una producción d’1.200.000 ampolles. Som de les més petites a nivell de volum,  més o menys com la DO Alella.


P.- I d'aquesta producció quin percentatge destineu a l'exportació?
R.- Més o menys el 50% l'exportem a Alemanya, Anglaterra… el mercat prioritari és Europa, però també hi ha una part més petita que se'n va cap a altres països.


P.- Quines són les tasques de la DO?
R.- Tenim dues funcions. Per un banda, controlar per certificar que els vins estan fets amb varietats autoritzades per la DO Conca i elaborats i envellits i embotellats a la DO Conca i, per altra banda, tenim una altra funció que és la promoció.


P.- Creu que hi ha hagut a nivell de societat un canvi de mentalitat pel que fa al món del vi?
R.- Crec que sí,  hi ha hagut un canvi de mentalitat. La gent esta deixant de beure vi cada dia i en canvi consumeix menys vi però  és més exigent amb la qualitat i això es nota, ja que puja el consum de vins de qualitat. La conca és una zona on jo crec que es poden fer vins de qualitat i per climatologia i sòl tampoc no podem fer grans quantitats de volum, el que em d’intentar és fer menys vi però de qualitat.


P.- Una de les senyes d'identitat de DO que presideix és el Trepat. Parli'm d'aquesta varietat...
R.- és una varietat que tenim la gran sort de que en aquest moment es troba gairebé en exclusiva a la Conca, ja que el 99% es troba a la Conca. Abans de la fil·loxera n’hi havia una miqueta per tot Catalunya. Quan ve la fil·loxera s’han d’arrencar totes les vinyes i quan es tornen a replantar l’únic lloc on es torna a replantar trepat és a la Conca i això ha estat fins ara. En un moment de globalització, de que les varietat les trobes per tot el món, poder tenir una varietat identificada amb un territori i exclusiva és una bona eina de comunicació i promoció.


P.- Li estan donant un nou impuls?
Es una varietat que fins fa poc, fins fa uns deu anys, es tenia com una varietat que no coneixia ningú i que fins i tot el propi sector la tenia una mica abandonada i últimament hi ha una serie de cellers que des del tractament que donem a la vinya amb el cep fins a la vinificació hem intentat donar-li un vinificat diferent per fer vins de qualitat. Ara se'n comença a plantar en algun lloc fora de la conca, però és molt minoritari A tot Catalunya hi ha unes 1.000 hectàrees de trepat i d'aquestes, 990 són a la Conca. Poc a poc identifiquem més Conca amb trepat.

P.- Quins usos se li donen?
R.- Abans la varietat trepat es feia servir exclusivament per fer vins rosats i caves rosats. Encara és la finalitat majoritària, però a poc a poc hi ha una sèrie de cellers que fem vi negre, perquè al cap i a la fi es una varietat negra. Fins al 2004 no hi havia ningú que elabores amb negre i a partir del 2004 es va començar i ara ja hi ha 7 0 8 cellers. El que volem és que el trepat serveixi com a punta de llança per donar a conèixer els vins de la Conca. Evidentment que hi ha altres varietat, com l’ull de llebre o el merlot i el cabernet, però poder tenir una varietat que només és de la Conca a nivell de comunicació és molt important perque la gent cada vegada busca coses més diferents i té aquest punt d’element diferenciador que a nosaltres ens va molt be.

P.- Quina creieu que ha de ser l'estratègia de futur dels vins catalans en general i de la DO Conca en particular?
R.- Jo crec que el futur passa per que les varietats siguin el que diferenciïn un territori d’un altre. Abans només es coneixien 4 o 5 varietat i ara cada vegada més en el món dels vins es busquen varietats poc conegudes, varietats que estan molt arrelades amb un territori. És una mica l’expressió que en diuen els francesos el “terroir”: varietats arrelades amb un territori. En aquest moment, és molt més difícil anar a vendre un cabernet o un merlot, perquè tens competència a tot el món, que no un trepat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Opina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...